Egy jó történet és szenvedély. Csak ennyi kell egy jó forgatókönyvhöz?
A „Félvilág” Mágnás Elzájától, a berni követig, a „Válótársak” válófélben lévő férfiúitól az „Örök Tél” Irénjéig számos karakter megálmodója, Köbli Norbert forgatókönyvíró mesél el nekünk néhány kulisszatitkot az alkotás folyamatáról.
A Balázs Béla díjas Érdemes Művész forgatókönyveinek nagy részénél az a 20. századi magyar történelem szolgált alapul, amelynek hatásait még ma is érzhetjük, hiszen szinte nincs olyan magyar család, akinek ne lennének emlékei ennek a korszaknak a szörnyűségeivel kapcsolatban. Köbli Norbert ezért is tartja fontosnak, hogy a kollektív tudattalanban élő, feldolgozatlan emlékeket hozza felszínre, és élményszerű, izgalmas formában tárja őket elénk. Legújabb, „Blokád” című filmje az 1990-es taxisblokád négy napját mutatja be, és a kor valóságos szereplőit is felsorakoztatva idézi fel – a politikai krimik izgalmával – azoknak az októberi napoknak a küzdelmeit, és enged bepillantást az akkori miniszterelnök mindennapjaiba és magánéletébe is.
Vendégünkkel Nagypál Szabolcs és Szőnyi Gyula, az MCC Jogi Iskolájának munkatársai beszélgetnek, akik a Tekercs és Tekintet című filmes csatorna és honlap szerkesztői is egyben. A beszélgetés során a forgatókönyvírás folyamatáról, az alkotás szépségeiről és küzdelmes perceiről, a filmkészítés nehézségeiről és a sikerekről, megvalósult és meg nem valósult filmötletekről is hallhatnak az érdeklődők.
- 15.30: A Blokád című film vetítése
- 17.00: beszélgetés Köbli Norbert forgatókönyvíróval
Köbli Norbert, az MCC Story Lab műhely vezetője a Janus Pannonius Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karán szerzett jogi doktorátust. 2000-től a VOX Mozimagazin filmkritikusa, 2001 és 2003 között a Filmcsillag Mozimagazin főszerkesztő-helyettese és a DVD Magazin filmkritikusa.
2003 és 2007 között filmforgalmazóként dolgozott a Best Hollywood moziforgalmazási igazgatójaként. Olyan külföldi filmek hazai bemutatásáért felelt, mint a Kill Bill, A bukás – Hitler utolsó napjai vagy A faun labirintusa.
2007-ben – szakítva a filmforgalmazással – főállású filmírónak állt, és megalapította a Magyar Forgatókönyvírók Egyesületét. 2008-ban a „9 és ½ randi” írójaként, 2009-ben pedig egy másik közönségsiker, a „Made in Hungaria” dramaturgjaként találkozhattunk a nevével. Tévésorozat-epizódokat ír („Tűzvonalban”, „Hacktion”), dokumentumfilmet szerkeszt („A Pierre Woodman-sztori”), de kipróbálta magát a szkeccsfilm („Couch Surf”) és a rádiójáték („Kreml, 1956”) műfajában is.
Eddigi legnagyobb szakmai sikereit ötvenes évekbeli trilógiájával – „A vizsga”, „Szabadság – Különjárat”, „A berni követ” – aratta. A forgatókönyvéből Bergendy Péter rendezésében és Kulka János főszereplésével készült „A vizsga” számos nemzetközi díjat nyert, köztük a chicagói filmfesztivál Arany Hugó-díját, míg a „Szabadság – Különjárat” a Kamera Korrektúra legjobb tévéfilmnek járó díját érdemelte ki. A 2014-es „A berni követ” Arany Zenit-díjat kapott Montrealban, és elnyerte az alaszkai filmfesztivál fődíját is.