Olvasási idő: 2 perc
„Akinek nem fontos a munkája, az nem tud kiégni, csak unatkozni!” – szögezte le Jagodics Balázs pszichológus. A Szegedi Tudományegyetem adjunktusa a szombathelyi MCC Pedagóguskonferenciáján tartott rendhagyó előadást. Hozzátette, kiégésről csak akkor beszélhetünk, ha az adott tevékenységgel kapcsolatban volt kiinduló motivációnk, lelkesedésünk. Külső tényezők, vagy akár saját fizikai, lelki állapotunk változásának hatására ez az energia csökkenthet, mígnem elveszítjük lendületünket. A szakmai rendezvényen három nagyszerű előadó igyekezett körbejárni a motiváció fenntartásának lehetőségeit képzési központunk eseményén.
Jagodics Balázs az okoseszközök pedagógusmunkára gyakorolt negatív hatásaira is figyelmeztetett. Kiemelte, a chat-alkalmazások korában, a folyamatos elérhetőség miatt képtelenek vagyunk kizárni a külvilágot, folyamatosan bombázhatóak vagyunk a megoldásra váró feladatokkal. Mégis elengedhetetlen, hogy hagyjunk elég időt a stressz-ciklusok lefutására.
Az MCC Ifjúságkutató Intézetének kutatója a konferencián arról szólt, hogy a digitális eszközök korában a fiatalok számára mennyire vonzó a közösségi élet vagy a hagyományos értékek. Kiss-Kozma Georgina megnyugtatta a hallgatóságot: van remény! Az Intézet kutatásai azt mutatják, hogy fiataljaink nagyon is vágynak hagyományos családi életre, stabilitásra. Ugyanakkor úgy látják, hogy ennek megteremtését számtalan akadály nehezíti. A covid óta például nem igazán találják azokat a közösségi tereket, melyek a valódi emberi kapcsolatok kialakításának biztosítanának színteret.
A konferencia záró részében az MCC Tanuláskutató Intézetének kutatója a fiatalok mentális állapotáról adott helyzetképet. Hal Melinda figyelmeztetett, az utóbbi években megdöbbentő mértékben emelkedett a mentális betegségek száma az iskolás korú gyermekek és a fiatal felnőttek körében. A kutató szerint ebben sajnos nagy szerepe van a digitális eszközök térnyerésének. Manapság egy fiatal már akár több ilyen „kütyüvel” is rendelkezik. Ezek megteremtik annak lehetőségét, hogy tényleges, emberi interakciók nélkül jussanak információhoz. Éppen ezért kiemelten fontos, hogy azokban az időkben, amikor gyermekeink igénylik a személyes kontaktust, a beszélgetést, akkor értő figyelemmel forduljunk hozzájuk – tette hozzá a szakember.
A konferencia mindhárom előadója szerint alapvető fontosságú tehát, hogy teremtsük meg a kapcsolódás lehetőségét és színterét. Ha vannak valódi, mély kapcsolódásaink, megóvhatjuk önmagunkat és egymást az érzelmi és akár a fizikai kimerüléstől is.